Thursday, March 11, 2010

Selawat Fatih

Salam,


Disini liley nak menepek selawat fatih, selawat fatih nie liley google jer, sebabnya kat blog Tok belagak ada nyatakan kaifiatnya tetapi ayatnya tiada. Jadi sekarang jam 7.10 ptg sementara tunggu email dari Tok Belagak yang tak muncul2 dan sementara menunggu waktu magrib, liley pun tanyalah kat Mr. google, ada banyak version, tapi sama ajer bezanya tulisannya besar atau kecil dan ada terjemahan dengan tiada. Disini liley letak yang besar sikit lah so senang nak baca.

InsyaAllah kalau selawat fatih ini sudah ada yang original dan di scan akan di letakan yang baru.


Minta izin dan kredit kepada tuan punya ayat nie dari url http://qudrah.wordpress.com/

9 comments:

  1. tq liliey..tp kan nk tnye laa....
    ape yg tokbelagak bagi ijazah kt dalam blog dia..bleh diamalkan terus ke?????

    igt pas abis blajar nk la gak blajar sket ilmu ALLAH ni...bkn nk jadi perawat tp ntok diri sendiri n kuarga....

    *nak tnye kat blog tok belagak..tp rse xberjawab je...tu yg tnye kat liley..hehehe..jgn mara*

    ReplyDelete
  2. Meh sini pakar nak bagi nasihat, ecewah mcm pakar sgt la aku nie. Sebenarnya yang tok cakap kat blog tu ijazah umum maksudnya semua org bleh amal. Tok siap tulis lagi kalau amal tu niat tu kena betul dah berhati2 .. niat bukan nak di dampingi oleh khadam tetapi nak jadi khadam, ni penting kenapa tok nyatakan,bila kita amalkan ayat2 nie, tersalah niat khadam mudah menghampiri kita, expecially jin2 nie memang amat tidak suka dengan manusia yang ingin sgt mendekati Allah, mereka akan cuba sedaya upaya utk memesong kan kita, so berhati2 la, iman kena kuat, jiwa kena kental. Itulah kalau lebih baik berguru, guru boleh membimbing dan memantau kita, kerana selagi nama manusia iman kita nie senipis nipis lagi dari kulit bawang, sedangkan hati rasullulah pun dikeluarkan oleh malaikat jibril untuk menyucikannya ...renung2kanlah dan selamat beramal.
    Oh ye kuyie lagi satu apa yang kita buat/amal tu kita kena ingat kerana Allah, jangan ada niat lain mcm boleh pandai scanlah, boleh merawat orglah, boleh itu dan ini. Niat tu paling penting, setiap apa yang terdetik di hati kita Allah tahu, ingat la kerana nak mendekati Allah, bila kita dah mantap beramal seihklas yg mungkin, jiwa dan hati telah Autotune dengan cintai Allah, perkara2 lain yang kita ingin atau tidak ingin akan datang dengan sendiri, bergantung pada bakat masing2. Ingat lah apa yang kita ada dan lakukan sama shj disisi Allah, Allah tidak pandang kecuali iman dan taqwa. Bagaimana nak ada iman, kita kena selalu bershukur dengan apa yang kita nikmati dan juga bersabar dengan segala ujian. bagaimana nak bershukur dan bersabar...kang panjang menjela lak komen nie bleh jd posting baru lak...hua hua hua

    ReplyDelete

  3. Kelebihan Selawat:

    - Diriwayatkan daripada ‘Abdul bin Mas‘ud RA: Sabda Rasulullah SAW: “Orang yang lebih utama (dekat) denganku pada hari Qiamat ialah orang yang banyak berselawat kepadaku.” (Dikemukakan oleh al-Tirmizi dengan menilainya Hasan dan Ibn ‘Asim).

    - Daripada Anas bin Malik RA: Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali, Allah berselawat (memberi rahmat) kepadanya sepuluh kali dan menghapuskan sepuluh kesalahannya.” (Riwayat Imam Ahmad).

    - Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang sukar menunaikan hajatnya, hendaklah ia memperbanyakkan selawat ke atasku. Sebab ia melapangkan kebimbangan, kedukacitaan, kesusahan, memperbanyakkan rezeki serta menunaikan hajat.” (Menurut al-Sayuti hadis ini adalah Sahih).

    - Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang ditimpa suatu kesusahan, hendaklah ia memperbanyakkan selawat ke atasku. Sebab ia menguraikan simpulan dan melapangkan kesukaran.”

    Sumber:
    Afdhal al-Solawat ‘ala Saiyid al-Sadat SAW, al-Qadhi al-Syaikh Yusuf bin Isma‘il al-Nabhani.

    ReplyDelete
  4. errkkkk...macam entri baru daaa~ hehehe
    papepon tq liley....

    ReplyDelete
  5. SALAM tuan tanah,
    pernah terbaca Selawat Fatih ni antara kelebihannya, Allah akan sampaikan hajat2 30 bahagian utk di dunia dan 70 bahagian utk akhirat

    ReplyDelete

  6. hamba yg sejahtera,
    apa la 30 bahagian di dunia tu ekk ...

    ReplyDelete