Sunday, July 11, 2010

Umrah Jun - July 2010

Dah lama tak update blog. Kali ini liley nak update pasal umrah baru-baru ini.
Moga pengalaman umrah ini menjadi aspiration kepada sesiapa untuk ke Tanah Suci.
Alhamdullilah hari dari panggilan Agung yang di tunggu2 tiba. Liley dan ibu serta ibu saudara, pakcik saudara, cursin dan nenek Selamat pulang dari mengerjakan menunaikan umrah. Ini juga berkat dari doa keluarga dan kawan-kawan.
Di Bahrain kami tinggal di Hotel ala lupa pulak nama, tapi liley sebilik ngan ibu liley aje, luas dan masuk2 aje ada sepinggan buah complimentary untuk kami. Siap ada dua buah sofa and coffee table. Sampai ajer bilik tak sempat nak makan buah tu pun, baring2 semua tak sempat, solat aje, mereka dah panggil untuk pergi ziarah. Tempat yang kami pergi tu seperti Masjid Negara bahrain, Muzium Negara bahrain , Muzium Al-quran Bahrain dan lain-lain.


Muzium Negara Bahrain.


Memandangkan ura2 mengatakan tidak boleh membawa camera dalam Masjidil Haram jadi liley buat persediaan awal tidak membawa camera langsung ke sana, jadi gambar2 semua ini di ambil dengan menggunakan camera handphone jadi kualitinya paham2 shj lah. Akan tetapi sebenarnya boleh aja orang bawa camera ke dalam Masjidil Haram liley tengok.



Habis ajer melawat2 tu masuk bilik terus ajer la tidur kepenatan, oopss sebelum tu dinner, makanan ala-ala Arab la Nasi burkhari gitu, apa ntah lagi tak leh masuk lagi. Tapi dah lapar bedal ajer la. Kuih muih pun banyak , cake and cheese cakenya pun byk. Not bad gak macam Hotel kat Malaysia. I don't ever aspect high like that. Ingat biasa2 ajer. Shukur Alhamdullilah. Esoknya lepas breakfast dah nak ke Jeddah, naik flight dua jam gitu.

Ni kat airport Jeddah, tengah tunggu Bas nak ke Madinah. Perjalanan ke Madinah lebih kurang dalam 3 jam gitu.

Sampai ajer di Madinah, kami di sambut oleh seorang Mutawif dan sepanjang perjalanan Mutawif menceritakan sejarah Madinah dan membaca doa2 tertentu spt doa perjalanan, doa memasuki kota Madinah, Doa melihat rumah2 di madinah dan lain2. Selepas itu kami di galakkan berzikir shj.

nak sambung entry ni jugak ke ..buat entry baru ?

Sampai di Madinah, bas kami lalu di tepi Masjid Nabawi, liley memang menjengguk2 ke luar tingkap bas untuk Melihat Masjid Nabawi, amat teruja sekali kerana berdekatan dengan Masjid yg selama ini liley pandang shj di dinding umah liley. Meremang bulu roma liley bila memandangnya dengan penuh kesyukuran berada terlalu dekat dengannya. Shukur.

Bas kami pun berhenti betul2 depan Hotel kami, Hotel Fayruz. Senarai nama dan kunci pun telah ada, jadi kami ambil kunci dan terus ke bilik. Kami hanya menunggu bag2 kami di luar bilik hotel shj. Begitu senang. Shukur. Allah permudahkan. Liley nasihat tiap2 hari buat solat hajat agar Allah permudahkan segala amalan dan urusan beribadah dan lain2 di sana. InsyaAllah semua akan berjalan lancar. Dan jangan lupa baca bismillahilazi la yadurus ... setiap kali bergerak kemana-mana, walaupun turun sekejap ke lobby. Jangan lupa doakan kesejahteraan rombongan dan jemaah yg datang bersama2 kita, kerana bila sorang darinya problem masalah itu juga akan memberi kesan kepada kita juga dari banyak segi seperti masa dansebagainya.

Incase terjadi juga apa2 di sana, walaupun sudah berdoa dan solat hajat setiap hari, jangan salahkan liley ..her her her .. Allah telah menyusun semuanya mungkin itu yg terbaik buat kita, dan jangan lah salahkan mutawif atau ketua kita yg telah kita pilih dan lantik , kerana mereka manusia juga, ada kesilapannya.

Biasala bila dah sampai ke tempat orang mesti nak roger2 dengan org tersayang kat Malaysia betul tak? Nak bagi tahu "I dah selamat sampai Hotel darling..." . Ha bagaimana? Miss call suruh dia telefon balik, jangan! kerana kos dia kita juga akan tanggung. Bila ada receiving call jangan angkat sebab kita akan tangunggnnya kosnya juga. Liley dah terkena. Liley angkat call, ada orang tanya nak sewa rumah,liley pun layan la sebab dah 3 bulan rumah tu takde orang sewa, banyak rugi wooo ... kalau harga sewa tu RM500 x 3 bulan dan RM1500 tu , dah dapat suku bayaran nak ke tanah Suci tu. Bila habis cakap, tengok2 kredit liley yang banyak tu dah tinggal seciput. Ini pengajaran agar jangan angkat phone call. Awas!

Bagaimana caranya untuk membuat panggilan ke Malaysia. Beli SIM card baru,biasanya bila sampai Airport Madinah tu nanti adalah bangla2 atau indon yang datang untuk menjual SIM card , harga yg mereka tawar kalau 50 riyal isinya ada 30 riyal shj. Kalau dah tak tahan rindu dendam ngan org Malaysia beli ajer la, tp kalau boleh tahan , boleh lagi cari nanti di Madinah yg harga 30 riyal isinya 30 riyal. Tak tahu mana nak cari, tanya mutawif, minta tolong mutawif, harap mendapat mutawif yang spoting. Kalau nak minta tolong liley boleh, tp jauh la liley kat Malaysia.

Lepas tu aktiviti bebas, jangan pulak sampai waktu azan tak pergi Masjid utk bersolat. Penat2 jugak, tp dah sampai sana penat macam mana pun waktu solat mesti pergi bersolat di Masjid, jangan la kerana pahala yang seribu kali ganda shj yg kita ingat, ingatlah masa kita di sana terhad dan solatlah sebanyak yang mungkin di Masjid Nabawi dimana ada Mahkam Rasulullah s.a.w. Nabi besar junjungan kita wahai Umat Muhammad, kelak kau akan kesal menyesal balik ke Malaysia membuang waktu begitu shj.

Ya Allah, SubahanAllah, liley keluar shj Hotel macam masuk dalam oven, panasnya bukan kemain, mencecah 50 darjah celcius. Tetapi sekelip mata shj panas itu tidak di rasai apa bila melihat umat Muhammad yang masing2 entah dan ceruk mana, lubang mana, hotel mana, berjalan kaki semua menuju ke satu tempat iaitu Masjid Nabawi untuk menunaikan kewajipan bersolat berjemaah. Ya Allah, apa yg liley lihat ini lah antara2 taman2 syurga yg berada di Bumi Allah, Ya Allah aku bershukur berada di antara2 mereka. Ya Allah, aku ingin tinggal di sini, Ya Allah ..macam2 yang di kenangkan. Tetapi kita ada tanggungjawab kita di Malaysia yang juga amanah dan ibadat yg perlu di ambil kira.

Bagi perempuan tu kalau berjalan ke Masjid Nabawi , jaga2 la tangan tu masuk dalam telekung, kadang2 orang lelaki nie main langgar ajer ,sajer langgar atau terlanggar tu tak tahu la.. kang batal wudhu' , sabda Nabi sesiapa yang berwudu dari rumahnya dan bersolat di dalam Masjid Nabawi akan mendapat 1000x pahala.

Lagi satu org perempuan kalau nak beli belah jaga tangan tu, org arab ni gatal2 dia sengaja sentuh tangan kita masa time nak bayar tu.

Sampai shj dalam Masjid Nabawi, MasyaAllah, SubahanAllah, cantik , bersih, sejuk dan perasaan yg tidak dapat di gambarkan apabila menjejakan kaki kedalam Masjid Nabawi. Ya Allah aku bershukur padaMu Ya Allah , aku antara insan yang terpilih untuk menjejakkan kakiKu di dalam Masjid yang penuh barakah ini. Apa lagi sujud shukurlah. Sebelum tu tahayatul Masjid dan lain2 solat sunat, jangan la terus buat solat hajat nak mohon murah rezeki, sikit2 nak hajat, solat taubah yang paling penting. Ingatlah datanglah sejam sebelum waktu solat, buatlah solat2 sunat yang banyak dahulu sebelum solat waktu, sebab kebiasaannya selepas solat waktu kita manusia memang terkocoh2 nak balik hotel sebab apa? sebab perut dah lapar ..her her her ... lunch memang after zohor dan dinner after maghrib. So datang la awal. Kalau liley di beri peluang masa yg banyak tempoh hari ..bukan setakat sejam awal datang Masjid .. nak ajer duduk kat Masjid tu 24 hours, tp apa kan daya byk amanah lain yg perlu di buat.

Lagi satu tips, bawa la kasut anda di mana shj. dalam masjid, nak2 kalau kasut tu lawa dan mahal pulak agaknya. Di dalam masjid nanti ada rak kasut di selected tiang2 masjid. Ha letak dalam uncang atau plastik pun boleh then letak kat situ. Rak kasut yg dekat pintu pun ada, tp my cursin letak kat situ 2 kali hilang, jadi bawa la dekat dengan anda. Lagi satu kalau letak kat rak kasut yg dekat ngan pintu, nanti nak balik nak cari dan ambil susah sbb semua org nak ke situ cari kasut, jadi kalau nak senang dan mudah bawa ajer bersama2 letak di tepi nak solat tu. Tapi jgn le buat sepah sampai org lain nak solat tak boleh. Polis tk marah pun bawa kasut bersama2 dlm masjid. Lepas solat zohor tu kami berlima pun baliklah cari kasut yg kami letak kat luar (bukan tempat kasut ... her her her ) lima2 pasang kasut hilang, balik berkaki ayam di simen dan jalan raya yg panas, bayangkanlah. Banyak jugak kasut yg di letak kat tepi tong sampah, nak amik takut tuannya cari , jadi berkaki ayam ajer la. Her her her ... satu pengajaran lps tu kami dah tahu dah.

Aduh dah berat page nie, liley sambung next entry la ...

2 comments:

  1. Salam,
    Alhamdullilah lily dah selamat menunaikan umrah.InsyaAllah,dina n family nak gi bulan disember ni.Sambunglah lagi cerite,lily amik travel agency mane yer?

    ReplyDelete

  2. Alhamdullilah, suhukur pada Allah, gumbira dengar ada kawan2 yg nak pergi umrah nie, ok atas permintaan mudiena liley sambung cepat sikit, kalau tk battery ni weak aje nak update .. sementara masih panas ekk ...

    ReplyDelete