Thursday, July 15, 2010

Umrah Jun - July 2010 part 3

Adoi kenapa la hari ini mengantuk sangat kat office nie, nak hilangkan ngantuk liley sambung la update umrah ni ler, itu pun kalau masih lagi boleh ingat semuanya dalam ngantuk2 nie . :P

Memang tidur terus rupanya .. hehe hari ni hari ahad den sambung...

Ok Nak sambung. Walaupun tengah tengok cerita “cinta contrak ” kat tv3 nie, liley nak sambunglah cerita umrah nie, sebabnya masa tengok cerita tu, liley berangan nak kawin contract lak, ishkk baik liley bukak laptop ni tengok gambar2 semasa umrah, larikan pemikiran kawin contract tu. Her her her .. tengok la hormone ku back to unnormal.

Rumah liley ada banyak wifi on, akan tetapi semuanya ada password. Ada la satu nie sesat barat takder password, tp dengan syarat liley kena letak laptop ni kat atas fridge satu pintu ni, baru ada line,kalau letak tempat lain kadang2 ajer line tu muncul. Her her her .

Ishkk merepek ajer, bila nak sambung nie, ok sambung, di Hotel Fayruz tu takde catle kat dalam bilik so nak buat air panas susah. Kalau nak pergi ke dewan makan pulak, tempat air panas tu tutup pulak. Akan tetapi dekat lobby tu ada la org jual air panas teh/kopi secawan kecik tu satu riyal. Mahal, dia letak teh uncang tu,then bagi sache sugar and creamer. Liley memang ada bawa Nescafe,teh dan milo dari Malaysia yang 3 in 1 tuh,akan tetapi air panas takde, takkan nak amik air panas yg ada dalam toilet, tak lalu lah. Pada sesiapa yang selalu minum air panas macam teh ke kopi ke, bawala thermos kecil dari Malaysia, semasa dewan makan bukak tu boleh lah isi air panas tu kat dalam thermos dan bawa ke bilik.

Keesokkan paginya kami di nasihatkan berkumpul di lobby jam 6.30pg selepas sarapan pagi untuk pergi Melawat Sekitar Masjid Nabawi, Mahkam Nabi, Sahabat Nabi dan Mahkam Isteri2 Nabi, Raudah dan lain2.

Mutawif kami yang baik hati lagi hensom tu menceritakan mengenai sejarah2 Majis Nabawi, utz tu cerita memang jelas dan faham. Liley ringkaskan ajer la sejarahnya spt di bawah:-

· Masjid kedua di bina semasa Hijrah 622 Masihi selepas Masjid Quba yang pertama dan Masjid kedua paling suci setelah Masjidil haram dan Masjid Aqsa Yang ketiga Suci.

· Sebelah rumah baginda Rasul s.a.w

Kesucian Masjid Nabawi dan Masjidil haram tu lagi terselah kalau di lihat di wikimapia (secara satelite) secara live, terpancar sinaran dan cahaya dua Masjid ini, lihat lah sendiri di wikimap dan anda dapat saksinya hanya dua masjid ini sahaja yang nampak bercahaya. Subahanallah. Di bawah ni gambar sebahagian luaran Masjid nabawi dan sebahagian jemaah yang sedang kusyuk mendengar ceramah dari utz kami. Liley pulak sibuk mengambil gambar2, mana tak nya pertama kali melihat tiang2 di dlm gambar di bawah terbuka dengan sendiri seperti payung apabila tiba waktu panas terik. Sungguh menakjubkan sekali, bila ia terbuka luas seperti dlm gambar ketiga di bawah seperti berada di dalam Masjid itu sendiri. Kubah hijau di dalam gambar di bawah terdapat Mahkan Rasullulah s.a.w, Allahumasolli'ala saidina Muhammad wa'ala Ali saidina Muhammad, itulah ayat yg liley baca tidak habis2 sepanjang berada di situ. Ya Allah, aku mohon agar dapat kembali mengunjungi Rasulullah s.a.w, aku amat menrinduinya, permudahkanlah Ya Allah. Amin.

Sebenarnya kami berada di antara Mahkam Nabi dengan Mahkam Isteri2 Nabi serta kubur baqi. Selepas membaca doa2 dan Selawat di hadapan Mahkam Nabi ,Sahabat2 nabi serta isteri2 Nabi bersama utz kami, kami di beri Taklimat bagaimana memasuki Raudah. "Ruang antara rumahku dan mimbarku adalah satu taman daripada taman-taman syurga. Dan mimbarku terletak di atas kolamku" sabda baginda Nabi. Rauhdah ini dahulu panjangnya 26meter tetapi apabila sudah diletak pagar ia menjadi kecil sehingga 22meter. Waktu untuk memasuki kawasan Raudhah ini amat mudah bagi lelaki kerana di buka 24 jam untuk mereka,tetapi tidak pada kaum hawa yang hanya boleh memasukinya sekitar lepas jam 7 dan selepas zohor sahaja. Siapa yang tidak mahu memasuki tempat ini apabila berada di sini, liley tidak melepaskan peluang memasuki walaupun di katakan amat susah untuk memasuki lebih2 lagi kalau perempuan. Selepas taklimat mengenai raudhah kami berpisah antara lelaki dan perempuan untuk terus memasuki raudhah.

Semasa itu liley tidak tahu samaada ada peluang atau tidak memasuki Raudhah kerana, liley membawa ibu yg pada hari tersebut tidak larat lagi untuk berjalan. Untuk memasuki Raudhah harus berjalan sedikit jauh sekitar 500 meter jauhnya di campurkan jalan2 yg berlingkar2 di halangi dengan pagar2 rendah.

Tidak mengapalah jika tidak dapat masuk kali ini, liley cuba lain kali. Para jemaah lelaki dan perempuan sudah hilang di mata, kerna liley dan ibu berjalan sangat perlahan. Liley membawa ibu bersolat di dalam Masjid Nabawi, kami melakukan Tahayatul Masjid dan solat sunat yg lain. Ada pekerja Indonesia sedang membersihkan ruang tempat kami bersolat. Terdetik dalam hati liley untuk menyuruh pekerja indonesia ni menjaga ibu sementara untuk memberi ruang pada liley ke Raudhah, kerna tak tahu bila lagi bila liley akan dapat mengunjugi Raudhah memandangkan waktu utk wanita terlalu terhad. Liley memberitahu ibu jangan pergi kemana2 kerna liley hendak pergi ke Raudhah. Alhamdulillah ibu setuju. Liley tidak tahu jalan ke Raudhah, di katakan ruangan Raudhah berkarpet Hijau, liley sesat dalam Masjid kerna semuanya berkarpet Merah. Liley cuba tanya pada polis2 di dalam Masjid, shukur mereka menunjukan arahnya. Bila sudah menghampiri Raudhah, tetiba "Hajah duduk, duduk,duduk" , teriak perempuan berselubung hitam, kenapa berselubung? sebab matanya juga liley tk nampak, habis di tutupnya semua mukanya. Polis perempuan itu menyuruh kami duduk kerna di Raudhah sudah penuh.

Liley pun duduk, sementara menunggu utk memasuki raudhah tu, liley bersolat lagi, menitis air mata liley kerna berada berhampiran dengan salah satu taman syurga. Kemudian kami di suruh masuk ke raudhah, punya la sesak dengan manusia dari pelusuk dunia. Di katakan doa di dalam raudhah itu makbul, sampai shj dalam raudhah, liley tidak membuang masa terus berdoa untuk diri sendiri,kelurga dan kawan2. Liley membuka buku pesanan dan membaca dan berdoa satu persatu. Akhir doa tu , liley masukkan juga doa sesiapa yang ada mengirim doa melalui apa cara, phone, internet atau bersua muka yg liley tak ingat agar di perkenankan doa mereka. Amin.

Lepas itu liley cuba bersolat di situ walaupun tiada ruang langsung diantara ruang depan atau belakang. Liley berdiri tegak dan berdoa agar Allah permudahkan liley utk bersolat. Alhamdullilah liley dapat bersolat di Raudhah, dengan teriakan polis2 itu menyuruh kami keluar dan dikatakan giliran hajah dari Iran pulak utk memasuki Raudhah. Selepas solat, liley bertemu dengan Makcik2 dan nenek liley yang terpisah semasa perjalanan masuk Masjid tadi. Shukur, kami bertemu kembali, kami bersalam2 dan berpelukan di antara satu sama lain sambil menitiskan air mata.


Liley kembali mendapatkan ibu, alhamdullilah ibu masih di tempat yang sama sambil berdoa dan berzikir. Shukur , liley membawa ibu balikke Hotel di sekita jam 12 tgh hari kerna utz/mutawif kami sudah menunggu untuk membawa kami ke Hospital. Shukur, Allah permudahkan segalanya.

alamak ..panjang dah nie ..sambung next entry..

No comments:

Post a Comment